تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

انجام پایان نامه های مهندسی ؛ مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی جامعه شناسی و علوم سیاسی انجام پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پرفروش ترین ها

    پر فروش ترین های فورکیا


    پر بازدید ترین های فورکیا

    پیوند ها

    اشتراک در خبرنامه

    جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

    Captcha

    آمار بازدید

    • بازدید امروز : 4
    • بازدید دیروز : 17
    • بازدید کل : 28093

    زكات فطریه چیست؟ اندازه زکاۀ المال : آیا زکات فقر را کاهش میدهد؟


    زكات فطریه چیست؟ اندازه زکاۀ المال  : آیا زکات فقر را کاهش میدهد؟

    زكات فطره چیست؟ زکاۀ المال چیست؟

    يكي از متغيرهاي اقتصاد اسلامي، زكات است که به دو قسم كلي؛ زكات اموال و زكات ابدان (فطره) تقسيم می‌شود. زكات اموال، نسبت معيني است كه براساس شرايط عنوان‌شده در فقه بر اموال خاصي لازم می‌شود. اما زكات ابدان كه به مثابه ماليات مقطوع است، با تحقق شرايط عمومي تکلیف مانند: بلوغ، عقل، حريت، عدم بیهوشی در هنگام حلول ماه شوال و غنا، بر سرپرست خانوار يك‌بار در سال (در روز عيد فطر) واجب مي‌شود.

    گرچه براساس فتواهای فقیهان در تمام فرقه‌های اسلامي مصارف زكات فطره و زكات اموال يكسان و همان هشت صنف كلي است كه در قرآن كريم بيان شده است:

    «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ» (توبه (9)، 60).اما روایت‌ها بر پرداخت آن به فقیران تأکید دارد.

    مقاله ای در باب زکات فطره

    مقاله در صدد است تا در ابتدا به بيان اهميت و علل يا حكمت تشريع اين زكات بپردازد. سپس شرايط فقهي وجوب آن را نقل کرده تا از اين روش بتواند راهي را براي محاسبه مقدار بالقوه آن در سطح خانوار و در سطح ملي جست‌وجو كند. از آنجا كه بُعد خانوار و غنا از شرايط اساسي وجوب اين زكات است.

    با توجه به اطلاعات موجود بودجه خانوار براي سال‌هاي 1385 ـ 1370 در سطح كشور اطلاعات مربوط به بُعد خانوار جمع‌آوري و با توجه به مطالعه‌هایی كه درباره تعيين خط فقر انجام پذيرفته، دهك‌هاي درآمدي (هزينه‌اي) مشمول اين واجب مشخص می‌شوند. از آنجا كه به علل گوناگون، آمار مربوط به مقدارهای مصرفي كالاهاي خوراكي با كدهاي پنج رقمي براي خانوارها براي دو سال 1374 و 1383 به‌وسیله مركز آمار ايران منتشر نشد، از دوره مطالعه كنار گذاشته شد.

    مقدار پرداختي فطره

    مقدار پرداختي اين واجب يك صاع (به‌طور تقريب سه كيلوگرم) مواد غذايي به ازای هر نفر در خانوار است كه در ايران به‌طور عمده گندم و برنج براي پرداخت آن متعارف است.

    بنابراين با توجه به قيمت اين‌دو كالا در هر سال، معادل ريالي آن براي هر خانوار در هر دهك هزينه‌اي در جامعه‌های روستايي و شهري مورد محاسبه قرار مي‌گيرد و سرانجام با توجه به جمعيت كشور در هر سال و تعداد خانوارهاي ساكن در شهر و روستا، مقدار ريالي آن در سطح ملي براي جوامع شهري و روستايي محاسبه شده است.

    مقدار بالقوه آن در سطح كشور از جمع آنها ارایه می‌شود. اميد است نوشتار حاضر بتواند گامي در جهت غناي ادبيات اقتصاد اسلامي برداشته و برنامه‌ريزان جامعه كه متكفل احيای زكات هستند را در جهت برنامه‌ريزي براي اين مهم ياري کند.

    اهميت موضوع فطره

    از مطالب ضرور در مطالعه‌های مربوط به اقتصاد اسلامي توجه به كارهاي كمي درباره متغيرهاي آن است زيرا مطالعه‌های تجربي افزون بر كمك به كاربردي‌كردن اقتصاد اسلامي، برنامه‌‌ريزي آن را نيز آسان‌تر می‌كند.

    در ضمن اين نوع مطالعه‌ها وضعيت موجود را براي وصول به وضعيت مطلوب به مسؤولان نشان مي‌دهد و سرانجام اين نوع مطالعه‌ها مكمل مطالعه‌های نظري در حوزه اقتصاد اسلامي است. در اين جهت نوشتار حاضر می‌کوشد تا با روشي ابداعي به برآورد كمي يكي از متغيرهاي اقتصاد اسلامي يعني زكات فطره در سطح ايران براي دوره زماني 85 ـ 1370 بپردازد تا از اين راه اطلاعات كمي به نهادهایي كه متكفل احيای اين واجب ديني ـ در جهت جمع‌آوري و توزيع ـ آن هستند ارایه کند ضمن اينكه برنامه‌ريزان اقتصادي نيز براساس آن بتوانند آن را در تصميم‌سازي خود به‌كار گيرند.

    روش تحقيق و مروري بر ادبيات موضوع

    اين مطالعه بر دو روش كتابخانه‌اي و آماري مبتني است. در مرحله نخست به منظور اطلاع از شرايط وجوب آن به بحث‌های نظري پرداخته مي‌شود كه در قالب آن اهميت زكات فطره از دید ادله ديني مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. سپس بحث‌های فقهي آن از دید فقیهان شيعه به‌ویژه فقیهان معاصر طرح می‌شود.تا از اين رهگذر ضمن برشمردن شرايط فقهي بتوان آن را در چارچوبی قابل برآورد درآورد.

    رآورد مبلغ ريالي زكات فطره

    مرحله دوم كه به برآورد مبلغ ريالي زكات فطره مي‌پردازد به شناسایي دهك‌هاي فقير و غني و همچنين تعداد افراد تحت تكفل در هر خانوار، مواد غذايي غالب در هر دهك و قيمت مواد غذايي در مبلغ پرداختي زكات فطره مي‌پردازد. در سطح ملي افزون بر موردهای طرح‌شده، جمعيت كشور در سطح شهر و روستا براي هر دهك درآمدي در محاسبه‌های مربوطه از جمله عامل‌های اصلي است. بنابراين مقاله به محاسبه مقدارهای آنها مي‌پردازد. در اين مرحله مطالعه بيشتر بر داده‌هاي آماري بودجه خانوار شهري و روستايي و همچنين آمار جمعيت و بُعد خانوار براي دوره مطالعاتي متكي است.

    اهميت، شرايط وجوب فطره

    تمام جوامع روايي فرق و مذهب اسلامي به بحث‌هایی در باب اهميت، شرايط وجوب، مقدار وجوب و مصارف زکاۀ المال فطره پرداختند و تمام کتاب‌های فقهي نيز به استخراج احكام مربوط به اين نوع زكات صفحاتي را اختصاص دادند در دهه‌هاي اخير كه کتاب‌هایی با نگاهي متعارف به بحث‌های اقتصاد اسلام پرداختند؛

    به‌صورت اجمال و در قالب يكي از منابع درآمد دولت اسلامي يا يكي از ابزارهاي رفع فقر در اقتصاد يا به‌صورت يكي از انواع ماليات‌ها به آن پرداخته شد اما نويسنده در زمينه مطالعه‌های تجربي مربوط به زكات فطره فقط به دو اثر برخورد كرده است.

    اثر نخست مربوط به اقتصاددان معروف منذر قحف است كه در كتاب خود با عنوان «Calculation of Zakat for Muslims in North America» ضمن طرح بحث‌های فقهي مربوط به زكات از ديدگاه فقیهان اهل سنت،‌ با روش پرسش‌نامه‌اي به محاسبه مقدار زكات در منطقه مطالعاتي (اعم از زكات مالي و زكات فطره) پرداخته است كه متاسفانه براي اينجانب دسترسي به اين اثر امکان‌پذیر نشد.

    كياءالحسيني (1380)

    مطالعه بعدي از كياءالحسيني (1380) است كه به محاسبه مقدار بالقوه اين متغير براي دوره زماني 75 ـ 1365 در سطح كشور پرداخته است. وی براساس مطالعه سازمان برنامه و بودجه (1375) براي محاسبه خط فقر شهري و روستايي، 20درصد خانوارهاي شهري و 25درصد خانوارهاي روستايي را براي دوره ده‌ساله زير خط فقر فرض كرده است (يعني نتیجه‌های مربوط به فقر براي سال 1373 به ده سال تعميم داده شد).

    محدوديت ديگر در مطالعه وی فرض ثبات بُعد خانوار براي خانوار‌هاي شهري و روستايي است كه براي تمام سال‌ها 5 نفر در نظرگرفته شده است. براي گريز از اين دو محدوديت مطالعه حاضر براي هر سال دهك‌هاي فقير و غيرفقير در دو جامعه روستایي و شهري را از همديگر تفكيك كرده همچنين از متغير بُعد خانوار در هر دهك هزينه‌اي براي هر سال در جوامع شهري و روستایي كشور استفاده می‌کند.

    شرايط وجوب زكات فطره

    1. شرايط عمومى: تكليف مانند بلوغ، عقل؛
    2. عدم اغماء در هنگام حلول ماه شوال؛
    3. حريت؛
    4. غنا، هر چند عده‏اى از فرق اهل ‏سنت قائل به اين شرط نیست (همان: 491 ـ 485 و قرضاوي، 1412: 2، 4 ـ 921).

    در شمول اين حكم بين صغير و كبير، حر و مملوك، مسلمان و كافر و رَحِم و غيررَحِم تفاوتى وجود ندارد. اما اهل سنت به شرطيت اسلام براي وجوب تكاليف قایل هستند (همان).

    از مجموع ادله (روایت‌ها) و اقوال فقیهان استفاده مي‌شود كه شرطيت غنا در وجوب زكات فطره نقطه مقابل فقر بوده كه از شرايط مصارف زكات است. صاحب جواهر مي‌گويد:

    «اين قول مطابق با اصل بوده و اجماع محصل و نقلي نيز آن را تاييد مي‌كند. روایت‌های وسایل‌الشيعه در اين باب مستند اين قول است. افزون بر آن اينكه ادله دلالت مي‌كند كه زكات فطره بر كسي كه مالك مؤونه سال خود و عيالش است واجب بوده و بر غير آن واجب نیست و شق سومي قابل تصور نیست» (نجفي، 1982: ۱۵، ۴۹۱).

    نظر امام خمینی

    نظر فقیهان معاصر مانند طباطبایي يزدي ، امام خميني و‌ آيت الله خويي‌ نيز اين‌گونه است. اما روایت‌های گوناگون اشاره به تاكيد پرداخت اين زكات براي تمام طبقه‌های مانند كساني كه فقط قوت يك روز (روز عيد فطر) را دارند، می‌کنند و به همين علت فقیهان به استحباب پرداخت زكات فطره بر برخی از اصناف فقیران فتوا مي‌دهند (طباطبایی‌یزدی، 1397: 425 ـ 421) و عملاً عمده گروه‌هاي درآمدي جامعه در پرداخت اين تكليف اهتمام ويژه‌اي دارند و فقط خانوارهاي معدودي باقي مي‌مانند.

    اندازه و جنس زكات فطره

    مقدار زکاۀ المال فطره يك صاع طعام، تقريباً برابر با سه كيلوگرم به ازای هر فرد است. مگر ابوحنيفه كه نصف صاع را كافى مى‏داند (نجفي، 1982: 95، 493). اما اينكه جنس آن بايد چه باشد نظر فقیهان گوناگون است.

    به‌طور كلى عده‏اى آن را قوت عموم مردم هر مكان مى‏دانند كه از جمله آنها گندم، جو، خرما، كشمش، شير و برنج است. و احتياط استحبابى را پرداخت چهار مورد نخست مى‏دانند. عده ديگر در صورتى اين احتياط را صحيح مى‏دانند كه اين چهار ماده خوراكى قوت شايع باشد. عده‏اى ديگر در صورتى كه غذاى ديگر اصلح به حال فقير باشد آن را بهتر براى پرداخت زكات فطره مى‏دانند، امام صادق كه مى‏فرمايد:

    «الْفِطْرَةُ عَلَى كُلِّ قَوْمٍ مِمَّا يُغَذُّونَ عِيَالَهُمْ مِنْ لَبَنٍ أَوْ زَبِيبٍ أَوْ غَيْرِهِ» (حر عاملي، 1403: 6، 9 ـ 231).

    «زکاۀ المال فطره بر هر جماعتی از مواد غذایی متعارفشان مانند شیر، کشمش و غیر آن واجب است».

    و روایت‌های ديگر، فهميده مى‏شود كه در همه حال، ادای قوت غالب كافى است.

    روش‌هاي تعيين خط فقر

    از آنجا كه ملاك در وجوب زكات فطره، غنا (ضد فقر) است بنابراین براي محاسبه آن باید خانوارهاي فقير را شناسایي کرد. از طرف ديگر فقر مطلق يا فقر معيشتي به محروميت و ناتواني افراد در دستيابي به حداقل نيازهاي اساسي مانند تغذيه، پوشاك و سرپناه كه از ضروريات اوليه زندگي شمرده می‌شوند اشاره دارد.

    اما فقر نسبي از مفهوم فقر مطلق فراتر رفته و به‌طور كلي از نابرابري توزيع درآمد در سطح جامعه ناشي، و از عدم تعادل‌هاي اجتماعي حاكي است. برخلاف فقر مطلق كه محروميت در آن به‌طور كامل عيني و قابل لمس است، در فقر نسبي، محروميت ناشي از مقايسه است (سازمان برنامه و بودجه، 1375: 27).

    بنابراين براساس بحث‌های فقهي طرح‌شده مي‌توان گفت خط فقر مطلق كه در علم اقتصاد توسعه و اقتصاد خرد مورد بحث قرار گرفته نزديكي فراواني با مفهوم فقر در بحث زكات فطره دارد.

    خط فقر مطلق

    «خط فقر مطلق عبارت از ميزان درآمدي است كه با توجه به زمينه‌هاي فرهنگي‌، اجتماعي و اقتصادي جامعه مورد مطالعه، براي تامين حداقل نيازهاي ضرور افراد مانند غذا، پوشاك و مسكن لازم است يا حداقل شرايطي است كه عدم تامين آن باعث مي‌شود تا فرد به عنوان فقير تلقي شود. اين روش را روش نيازهاي اساسي تعيين خط فقر مي‌گويند» (همان؛ تودارو، 1368: 272).

    براي سنجش خط فقر مطلق روش‌هاي ذيل كه اغلب در ايران نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد را مي‌توان بيان كرد:

    أ. اگر كسي قادر به فراهم‌کردن نيازهاي مادي اساسي خود مانند خوراك، پوشاك و بهداشت نباشد فقير شمرده مي‌شود. در اين روش هزينه لازم جهت تامين «حداقل مواد غذايي ضروري» كه از نظر متخصصان بهداشت و تغذيه ضرور است محاسبه مي‌شود.

    در ايران حداقل انرژي مورد نياز فرد 2210 كالري در روز است. حال اگر انرژي كسب‌شده به‌وسیله مواد غذايي استفاده شده روزانه فرد كمتر از اين مقدار باشد فرد فقير شناخته است. اين روش منسوب به ارشاتسكي (Orshansky Method) است؛

    ب. روش ديگر مبنا قراردادن سبدي فرضي است

    كه در آن نيازهاي اوليه يك خانوار تعريف مي‌شود و پس از تعيين ارزش پولي اين سبد، تمام خانوارهايي كه هزينه ماهانه يا سالانه آنها كمتر از ارزش اين سبد باشد فقير شمرده مي‌شوند؛

    ج. در روش رونتري (Rountree Method) ابتدا ميزاني از درآمد براي تامين هزينه‌هاي غذايي هر فرد در جامعه در نظر گرفته مي‌شود سپس مقدار ثابت براي حداقل هزينه تامين دیگر نيازهاي اساسي به آن افزوده مي‌شود (شهيكي تاش، 1381: 6 و 7؛ كياءالحسيني، 1387: 115 ـ 110)؛

    د. سيستم مخارج خطي (Linear Expenditure System)

    از جمله روش‌هاي محاسبه خط فقر است كه براساس مدل‌هاي اقتصادسنجي به محاسبه حداقل نيازهاي ضرور در هر سال به‌صورت معادله‌های سيستمي مي‌پردازد در اين روش بعد از حل معادله‌های هم‌زمان، ضریب‌های به دست آمده از مدل مقادير حداقل معاش است و افرادي كه كمتر از اين مقدار را در يك دوره زماني مصرف کنند فقير تلقي می‌شوند.

    (روش ارشانسكي)

    در اين مطالعه روش حداقل كالري مورد نياز (روش ارشانسكي) براي محاسبه خط فقر مورد استفاده قرار گرفته است. زيرا با توجه به اتكای اين روش به مطالعه‌های متخصصان بهداشت و تغذيه، روشي قابل دفاع‌تر بوده و از لحاظ عملي بررسي محاسبه مصرف خوراك خانوار از دیگر مصارف، آسانتر و دقيق‌تر است (مركز آمار ايران، 1377: 29).

    براي محاسبه خط فقر از راه كالري جذب شده سرانه، ابتدای مقدار متوسط مواد غذایی مصرفي سالانه هر فرد استخراج می‌شود. براي اين امر تمام اقلام خوراكي مصرفي خانوارها براساس كالري موجود در آنها به 22 گروه كلي تقسيم مي‌شوند (سازمان برنامه و بودجه، 1375: 30 ـ 28).

    سپس براساس هر يك از مقادير بیست‌ودو گانه مواد غذايي مصرفي، ميزان كالري جذب‌شده هر فرد در هر دهك درآمدي استخراج می‌شود. بدين‌ترتيب خانوارهایي كه مقدار كالري جذب‌شده از مصرف مواد غذايي براي هر فرد كمتر از مقدار استاندارد (2210) باشد خانوار فقير غذايي تشخيص داده مي‌شود.

    محاسبه خط فقر بر اساس کالری

    براي محاسبه خط فقر نيز با كم‌كردن مقدار كالري مصرفي دهك مبنا از مقدار 2210، مازاد كالري جذب‌شده محاسبه می‌شود و سپس با ضرب اين مقدار بر هزينه پولي هر كالري در دهك مبنا و كسر كردن آن از هزينه مواد غذايي سرانه، خط فقر غذايي به دست مي‌آيد (كياءالحسيني، 1387: 140 ـ 117).

    اين محاسبه‌ها براي خانوارهاي شهري و روستايي براي هر سال انجام مي‌پذيرد و از این روش خط فقر روستايي و شهري به دست مي‌آيد. با ضرب كسري كالري براي هر فرد (در هر دهك درآمدي كه زير خط فقر دارد) در هزينه ريالي هر كالري شكاف فقر سرانه به دست می‌آيد (همان).

    مقدار متوسط زكات فطره هر خانوار

    مقاله، كار كياءالحسيني (1387) را براي تعيين طبقه‌های فقير كه مشمول حكم وجوب پرداخت زكات نیست مبنا قرار مي‌دهد. اين كار كه بر محاسبه خط فقر مطلق (خط فقر براساس مواد غذایی) و شكاف فقر به روش اورشانسكي استوار است، نشان مي‌دهد كه در فاصله زماني 80 ـ 1370، 20درصد خانوارهاي شهري زير خط فقر به سر مي‌بردند.

    اين در حالي است كه در حد فاصل 85 ـ 1381 اين تعداد به 30درصد افزايش يافته است. همچنين اين محاسبه‌ها نشان مي‌دهد كه ۳۰درصد خانوارهاي روستایي كشور زير خط فقر مطلق به‌سر مي‌بردند و فقط در سال‌هاي 1370، 1378، 1379 و1381 اين مقدار به ۲۰درصد كاهش يافته است (كياءالحسيني، 1387).

    آمار مربوط به مقدار مواد غذایی مصرفي

    به علل گوناگون، آمار مربوط به مقدار مواد غذایی مصرفي خانوارها براي دو سال ۱۳۷۴ و 1383 از طرف مركز ايران منتشر نشده كه اين‌دو سال از دوره مطالعه كنار گذاشته شد. از آنجا كه دهك‌هایي كه در جامعه‌های روستایي و شهري زير خط فقر قرار دارند از همديگر متفاوت هستند و همچنين بُعد خانوار نيز در اين‌دو متفاوت است،

    ضرور است تا محاسبه‌های مربوط به زكات فطره براي جامعه‌های روستایي و شهري به‌طور مجزا صورت پذيرد. البته قيمت مواد غذایی براي محاسبه زكات فطره (گندم و برنج) در اين‌دو جامعه با هم تفاوت معناداري ندارد.

    متغيرهاي اثرگذار بر مقدار زکاۀ المال فطره

    افزون بر شرايط عمومي تكاليف و غنا، بُعد خانوار نيز از متغيرهاي اثرگذار بر مقدار زکاۀ المال فطره است زيرا سرپرست خانوار (ولي) باید به تعداد افراد تحت تكفل خود مقدار يك صاع از مواد غذایي را پرداخت کند.

    بنابراين اطلاعات بودجه خانوار كه هر ساله از سوي مركز آمار ايران براي دهك‌هاي گوناگون هزينه‌اي اعلام و منتشر می‌شود براي تعيين متوسط افراد هر خانوار در هر دهك درآمدي (هزينه‌اي) در جامعه‌های شهري و روستايي مورد توجه قرار مي‌گيرد. جدول (1) و (2) به ترتيب متوسط بُعد خانوار را براي هر دهك درآمدي (هزينه‌اي) براي دوره 85 ـ 1370 نشان مي‌دهد.

    جدول (1): متوسط بُعد خانوار روستایي در هر دهك هزينه‌اي 85 ـ 1370

    سال

    دهك

    دهم

    دهك

    نهم

    دهك هشتم دهك هفتم دهك ششم دهك پنجم دهك چهارم دهك سوم دهك دوم

    دهك

    اول

    7.5 7 7.3 7.1 6.6 6.6 6.2 5.9 5.1 3 70
    7.3 6.6 6.3 6 5.9 5.7 5.5 5 4.1 2.4 71
    7.6 6.7 6.5 6.3 6 5.8 5.6 5.2 4.4 2.5 72
    7.6 6.9 6.5 6.4 6.1 5.8 5.5 5.1 4.3 2.5 73
    7.23 6.69 6.54 6.09 5.9 5.74 5.37 4.91 4.46 2.68 75
    7.06 6.48 6.17 6 5.78 5.5 5.23 5.02 4.34 2.72 76
    6.88 6.49 6.2 6.02 5.67 5.66 5.32 4.96 4.37 2.7 77
    6.68 6.45 6 5.98 5.73 5.52 5.2 4.93 4.43 2.83 78
    6.63 6.31 6.02 5.72 5.71 5.43 5.11 4.91 4.2 2.66 79
    6.42 6.12 5.97 5.8 5.53 5.28 5.16 4.8 4.16 2.58 80
    6.39 6.03 5.87 5.74 5.46 5.16 5.01 4.62 4.03 2.39 81
    6.15 5.83 5.59 5.55 5.1 4.94 4.71 4.46 4.08 2.81 82
    5.84 5.51 5.37 5.26 4.97 4.84 4.65 4.42 3.73 2.49 84
    5.62 5.47 5.19 5.07 4.95 4.78 4.52 4.25 3.61 2.44 85

    منبع: سالنامه آماری کشور در هر سال

     

    جدول (۲): متوسط بُعد خانوار شهري در هر دهك هزينه‌اي 85 ـ 1370
    دهك دهم دهك نهم دهك هشتم دهك هفتم دهك ششم دهك پنجم دهك چهارم دهك سوم دهك دوم دهك اول سال
    5.7 5.5 5.7 5.7 5.5 5.3 5.2 4.8 3.9 2.6 70
    5.6 5.6 5.4 5.4 5.3 5 4.9 4.6 4.3 2.8 71
    5.4 5.4 5.4 5.2 5.3 5.1 5.1 4.8 4.4 3.3 72
    5.5 5.6 5.5 5.4 5.3 5.2 5.1 4.8 4.4 3.2 73
    5.2 5.28 5.28 5.2 5.22 4.91 4.85 4.65 4.35 3.08 75
    5.21 5.3 5.28 5.1 5.13 4.9 4.73 4.57 4.23 3.23 76
    4.96 5.23 5.15 5.1 5 4.93 4.8 4.55 4.34 3.17 77
    5.2 5.2 5.26 5.12 5.06 4.99 4.72 4.56 4.34 3.18 78
    4.93 5.01 4.96 4.93 4.7 4.72 4.56 4.38 3.94 3.05 79
    4.88 5.03 4.95 4.88 4.72 4.57 4.5 4.23 4.04 2.91 80
    4.83 4.87 4.82 4.73 4.6 4.52 4.47 4.22 3.89 3.2 81
    4.73 4.98 4.85 4.65 4.62 4.45 4.37 4.3 3.93 3.1 82
    4.41 4.38 4.42 4.38 4.21 4.12 4.11 3.87 3.59 2.82 84
    4.23 4.3 4.23 4.33 4.13 4 3.98 3.84 3.65 2.83 85

    منبع: سالنامه آماري كشور در هر سال

    مقدار زكات فطره براي هر فرد در فقه به اندازه سه كيلوگرم از مواد غذايي تعيين شده است.

    در اين باره نوع مواد غذایی كه خانوارها براي زكات فطره پرداخت مي‌كنند نيز مهم است كه به طور عمده در ايران دو نوع ماده خوراكي گندم و برنج براي اين امر مورد نظر قرار گرفته و خانوارها بر حسب توان مالي خود نسبتي از اين‌دو ماده خوراكي را براي پرداخت مورد محاسبه قرار مي‌دهند.

    در محاسبه زكات فطره کوشیده شده تا تقريبي از اين نسبت ملاك محاسبه قرار گيرد كه جدول (۳) نشان‌دهنده آن است. جدول براساس توصيه مراجع تقليد و عالمان به خانوارها و مطالعه اجمالي از خانوارها تنظيم شده و نشان مي‌دهد كه خانوارهاي دهك اول تا چهارم لازم است فقط گندم يا قيمت آن را به‌صورت زكات فطره پرداخت كنند و بقيه خانوارها در دهك‌هاي پنجم تا دهم به ازای نصف افراد خانوار گندم و براي نصف ديگر برنج پرداخت مي‌كنند.

    شایان ذكر است كه براساس فتواهای مراجع پرداخت براي هر فرد باید به‌صورت برنج يا به‌صورت گندم انجام پذيرد (رساله توضيح المسایل). اما چون اين نوشتار درصدد محاسبه مقدار آن در سطح ملي است بنابراین مي‌توان ادعا كرد كه ميانگين پرداخت يك خانوار در سطح كشور با نسبت ارایه‌شده منطبق بوده و اين نسبت براي هر سال در سطح ملي ثابت است.

    جدول (۳): نسبت تقريبي پرداخت گندم و برنج براي دهك‌هاي گوناگون درآمدي
    دهك‌ها نسبت زكات فطره نسبت زكات فطره
    پرداختي به گندم پرداختي به برنج
    اول 1 0
    دوم 1 0
    سوم 1 0
    چهارم 1 0
    پنجم 0.5 0.5
    ششم 0.5 0.5
    هفتم 0.5 0.5
    هشتم 0.5 0.5
    نهم 0.5 0.5
    دهم 0.5 0.5
    منبع: توصيه مراجع تقليد و عالمان و پرسش از خانوارهاي گوناگون

    نظر به اينكه گروه‌هاي اول و دوم هزينه‌اي براي دوره مورد بررسي (85 ـ 1370) همواره زير خط فقر هستند، مقدار زكات فطره واجب خانوارهاي اين دهك‌ها صفر لحاظ مي‌شود. البته در برخي سال‌ها دهك سوم هم زير خط فقر قرار مي‌گيرد كه براي آن سال‌ها نيز زكات فطره اين دهك عدد صفر منظور می‌شود.

    براي محاسبه مقدار پولي اين زكات بايد بُعد خانوار (عنصرهای جدول (1) و (2)) را در عدد ۳ (نشان‌دهنده يك صاع از مواد غذایي) و همچنين در عنصرهای جدول (۳) (نسبت تقريبي پرداخت گندم و برنج براي دهك‌هاي گوناگون هزينه‌اي) و سرانجام در قيمت هر يك از آن دو در طي سال‌هاي متفاوت ضرب كرد.

    منبع: drtahqiqco.com

     

    انجام پایان نامه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی در دکتر تحقیق!

      انتشار : ۹ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 256

    برچسب های مهم

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

    فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

    فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

    دانلود فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا دانلود فایل های کامل نقشه ی طرح تابلو فرش های دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا   تنها سایت ارائه دهنده فایل نقشه ی طرح های تابلو فرش (قیمت نقشه ها حداقل از 50 هزار تومان تا چندین میلیون تومان در بازار با توجه به ... ...

    برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت  راه و باند سال1403

    برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه و باند سال1403

    برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم  اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اردیبهشت ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم فروردین ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم فروردین ماه 1403

    دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

    سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول)

    سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول)

      عنوان مبحث: سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول) همراه با پاسخ شامل: 9 جلسه تعداد صفحات: 11 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد   سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 19 به بالا   فرمت: pdf ... ...

    دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

    دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

    کتاب صوتی بسیار مفید    #روانشناسی_تصویر_ذهنی    اثر: #ماکسول_مالتز   ترجمه: مهدی قراچه داغی    کیفیت اجرا: خیلی خوب  ... ...

    پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین)

    پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین)

    پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 68 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم   مزایای استفاده از ... ...

    دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

    دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

    کتاب صوتی  کتاب_واپسین_گفتار ( یا عالم اوراسینا) ازاسپالدینگ_نویسنده_کتاب_معبدسکوت ... ...

    دانلود رایگان کتاب صوتی از سکس تا فراآگاهی

    دانلود رایگان کتاب صوتی از سکس تا فراآگاهی

    سکس آنان كه با سكس مخالف هستند زودتر به انزال می‌رسند، زیرا ذهن منقبض آنان عجله دارد تا از شر آن خلاص شود. پژوهش‌های معاصر چیزهای بسیار تعجب‌آوری را می‌گویند، حقایق شگفت‌آور. برای نخستین بار، مسترز و جانسون Masters and Johnson در مورد آمیزش عمیق جنسی مطالعه علمی ‌انجام ... ...

    کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی  - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

    کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

    تعداد صفحات: 11 نوع فایل: WORD   + فایل هدیه: نمونه مصاحبه تشخیصی افسردگی و اعتیاد (8صفحه)   فهرست مطالب: شرح حال (مشخصات، علت ارجاع، شکایت عمده، مشکلات موجود و ...) معاینه وضعیت روانی تشخیص مصاحبه   بخشی از متن فایل: م: خوابت چطوره؟ ب: زیاد خوب نیست، اگار ... ...

    پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

    پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

    عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 27پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهکیست تخمدان هموراژیک چیستانواع کیست هموراژیککیست‌های فولیکولارکیست‌های لوتئالعلائم کیست هموراژیک علت کیست هموراژیک عوارض کیست ... ...

    دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

    دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

    دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt شامل 4 فایل پاورپوینت سلول های بنیادین به زبان ساده: 1. 33 اسلاید: تاریخچه سلول های بنیادی / تعریف سلول های بنیادی / ویژگی های سلول های بنیادی / گونه های سلول بنیادی / انواع سلول ... ...

    پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

    پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

    عنوان پاورپوینت: پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی   فونت ... ...

    دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

    دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

    دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf Solutions Manual for Design and Analysis of Experiments – 8th حل تمرین های کتاب طراحی و تحلیل آزمایش ویرایش 8 فصل های 2 تا 15 814 صفحه pdf ... ...

    پاورپوینت درس هجدهم کارگاه کارآفرینی و تولید پایه دهم تعیین نوع کسب و کار

    پاورپوینت درس هجدهم کارگاه کارآفرینی و تولید پایه دهم تعیین نوع کسب و کار

                    نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 12 اسلاید   قسمتی از متن پاورپوینت: بخش 18 تعیین نوع کسب و کار کسب و کاربه تمامی فعالیت های تولیدی، خدماتی، خرید و فروش کالا ها با هدف سودآوری، کسب و کار گویند. فروش و انتقال کالا ها و ... ...

    پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

    پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

    عنوان پاورپوینت درسی : دانلود پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی پایه دوازدهم   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 27   شامل: متن درس و شعر، معنای روان متن درس و شعر، معنای واژگان مهم، آرایه ها، کارگاه متن پژوهی همراه با جواب، قلمرو زبانی، قلمرو ... ...

    پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

    پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

    نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها:‌ 43 اسلاید   تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته ... ...

    پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تئوری رفتار مصرف کننده در اقتصاد در 112 اسلاید

    پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تئوری رفتار مصرف کننده در اقتصاد در 112 اسلاید

    اقتصاد یا ترازمان به یک نظام اقتصادی در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص اطلاق می‌شود و در برگیرنده تولید، توزیع یا تجارت و مصرف کالاها و خدمات در آن منطقه یا کشور می‌باشد. یک اقتصاد مجموع کل ارزش معاملات میان فعالان اقتصادی نظیر افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و حتی ... ...

    مجموعه اسکیس معماری از بناهای ایرانی

    مجموعه اسکیس معماری از بناهای ایرانی

    مجموعه "اسکیس معماری از بناهای ایرانی"    این مجموعه شامل 225 تصویر اسکیس و کروکی معماری از بناهای مختلف ایرانی می باشد.   ... ...

    پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

    پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

      عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

    دانلود جزوه الاستیسیته اصغری شریف

    دانلود جزوه الاستیسیته اصغری شریف

    جزوه معتبر درس الاستیسیته آماده برای دانلود مشخصات دانشگاه: صنعتی شریف استاد: دکتر محسن اصغری تعداد صفحات: 90 فرمت: پی دی اف PDF کیفیت: خوب حجم: 20.6 مگابایت نوع جزوه (تایپی یا دست نویس): دست نویس ... ...

    دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

    دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

    دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 44 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم مزایای استفاده از ... ...

    پاسخنامه فصل یک راهنمای شیمی دوازدهم

    پاسخنامه فصل یک راهنمای شیمی دوازدهم

    این فایل شامل پاسخ برخی تستهای فصل یک راهنمای معلم کتاب شیمی دوازدهم میباشد . شماره تست هایی که پاسخ داده شده است 12-13-14-15-17-18-19-22-27-28-31-32-40-33-36-37-41 کتاب راهنمای معلم شیمی دوازدهم یکی از منابع آزمون دبیری شیمی آموزش و پرورش است این فایل به صورت دست نویس ... ...

    پاورپوینت پودمان چهارم کار و فناوری پایه نهم بازی های رایانه ای

    پاورپوینت پودمان چهارم کار و فناوری پایه نهم بازی های رایانه ای

                      نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 59 اسلاید   قسمتی از متن پاورپوینت:   بخش دوم پودمان بازی های رایانه ای برخی از شایستگی هایی که در این پودمان به دست می آورید: کار گروهی,مسئولیت پذیری مدیریت منابع,فناوری اطلاعات و ... ...

    کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت ppt

    عنوان فایل :کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت نوع فایل: پاورپوینت تعدادصفحات : 250 ص   برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید دانلود کتاب گیاه شناسی ۱ با فرمت پاورپوینت ppt شرح مختصر: امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی می‌شود و درباره هر یك از ...

    حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

    حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

    حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf ... ...


    مطالب تصادفی

    • چقدر ماسک موز می تواند روی زیبایی پوست شما تاثیرگذار باشد؟
    • رهگیری مرسولات پستی اداره پست جمهوری اسلامی ایران
    • کد اعتبار باقیمانده همراه اول ایرانسل و تالیا : شارژ ایرانسل
    • انجام پایان نامه زنجیره تامین درونگرا پیش بینی در زنجیره تامین حلقه بسته
    • پروتئین پراکسی زومی و تاثیر آن در ورزش های استقامتی

    تهران شهرک پردیس

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه پژوهشی دکتر تحقیق می باشد.